Nyheter & Trender

 


Nyheter & Trender


Dansk expertis - i Bangladesh

Unibrands‐gruppen presenterade i oktober förra året officiellt sitt danska dotterbolag Unibrands ApS med produktion i Bangladesh. Bomull i världsklass och erfarenheten som krävs för att få den produkt man beställt från fabriken – här möter vi företagets VD Michael Mathiasen, det senaste tillskottet till kunskapsföretaget Unibrands.

Michael Mathiasen har sitt kontor och showroom i Horsens i Danmark, men det är inte där hans satsar på att utveckla företaget – utan i Bangladesh. Unibrands ApS har idag 18 anställda i Bangladesh och Michael har för avsikt att låta det antalet växa i takt med att orderingången ökar.

‐ De senaste åtta åren har jag arbetat med trikå och andra stickade plagg i Bangladesh, säger Michael Mathiasen. Det är ett fantastiskt land att arbeta i – bara man vet vad man gör och har rätt kontakter. Det är därför vi behöver folk på plats i Bangladesh – inte hemma i Danmark.

Unibrands ApS, ett dotterbolag till Unibrands AB, kom till oktober 2011 som frukten av ett numera årslångt samarbete med Jörgen Persson där avsikten är att ge Unibrands kunder tillgång till produktion i Bangladesh. Och Michael, som jobbat i många år som säljare över hela Skandinavien och Tyskland, där han även bott i fyra år, tar med sig ett stort nätverk av både leverantörer och kunder in i samarbetet.

‐ Vi har fem fabriker i Bangladesh som samtliga är BSCI‐ och Oeko‐Tex‐certifierade och dessutom tillverkar vi organic cotton, säger Michael. Det har tagit tid att etablera oss, men idag vet vi precis hur vi ska göra för att vara helt säkra på att vi får europeisk kvalitet och standard på produkterna vi tillverkar.

Unibrands ApS arbetar främst med trikå och sweater. Två paradprodukter ur Unibrands ApS sortiment är en metervara i bomull/lycra i en fantastisk kvalitet och en V‐neck sweater i en speciell finishtvätt som han utvecklat under flera år. Båda produkterna har tiotalet stadigvarande kunder och de kommer troligen att bli fler.

Michaels mångåriga kontakter med fabrikernas ägare gör att Unibrands ApS får marknadens absolut bästa priser. I ett land som Bangladesh är det avgörande att ha direkt och nära kontakt med företagsledningen för att säkra konkurrenskraften. Att dessa kontakter är viktiga märks främst genom att Unibrands ApS får order från kunder som själva har både kontor och medarbetare i Bangladesh.

‐ Vår starkaste sida är att vi är duktiga på att identifiera och tydliggöra kundens behov, säger Michael. Därefter är det enkelt att målrätta vår insats så att kunden får exakt det han eller hon vill ha - på det sättet är vi en del av kunskapsföretaget Unibrands.