Nyheter & Trender

 


Nyheter & Trender


Färger som aldrig förr

London och Barcelona sprudlar av färger

Det är inte bara i naturen som färgerna vaknar till liv i vår – vårmodet i London och Barcelona flödar över av sprakande färger i allt från mintgrönt till ljusa pasteller. Dessutom tar murriga höstfärger steget över ån och dyker upp även i vårmodet.

Herrmodet får allt starkare färger i rött, grönt och gult och det är framför allt byxorna som blir färgrikare, men även accessoarer som skor och väskor. På damsidan finns två spår: å ena sidan starka nyanser av persika, gult och koboltblått – som även går igen i herr‐ och barnmodet – och å andra sidan pasteller, olika nyanser av mintgrönt utmärker sig. Den stora nyheten är dock korall:

‐ Vi har anat att korall skulle komma under en längre tid, säger designer Annica Solenhöjd, och nu är färgen stark över hela linjen. Det är väldigt starka färger i år, så i år gäller det att ta ut svängarna färgmässigt i sina kollektioner om man ska hänga med i modet.

Naturspåret finns kvar med tvättad bomull och färgskala i beige för den som så önskar eller kanske bara för att bryta av mot de starka färgerna. På ytterplaggssidan är jeansjackan fortsatt trendig, liksom korta jackor i enkel 60‐talsskärning och ljusa sandtoner eller ljusbrunt. För herrar är den marina trenden stark med anorak och jackor med duffelknäppning, liksom jackor i PU och oljerockskvalitet: dessa plagg dyker inte upp bara som regnplagg, utan säljs för att bäras även soliga dagar.

‐ Den klassiska trenchcoaten finns givetvis kvar i sortimenten, liksom retro/vintage‐trenden, säger designer Jenny Tjärnbro. Man kan också se en trend med bomullskvalitet, huva och vaxad yta, både för dam och herr.

Profilen för dam är fortsatt avslappnad med väl tilltaget upptill och stuprör nertill. Andra trender i skärningen är att t.ex. tunikor är längre baktill än framtill och V‐ringad hals med knytband i nacken. Materialmässigt är blek denim, chiffong, siden, virkade toppar och grovstickat med paljetter några axplock av det som syns i modebutikerna ute i Europa.

‐ I mönsterväg är storblommigt väldigt inne, säger Annica Solenhöjd. Mycket färg och mönster gäller även på barnsidan, men det finns även en enklare ton‐i‐ton‐trend med t.ex. tvådelade regnset i rosa,där överdelen har en nyans och underdelen en annan. Enkelt men roligt!

Det är inte utan en viss stolthet som Annica och Jenny rapporterar att de noterat Unibrands‐produkter i en fashionabel butik i centrala London. Vårens hetaste shoppingtips är för övrigt Shoreditch i östra London, som på sistone fått mycket uppmärksamhet. Ett litet område där de etablerade kedjorna lyser med sin frånvaro till fördel för mindre butiker med noga utvalt sortiment, vintagebutiker och ett fåtal designers med egen butik – dessutom en helmysig antikmarknad belägen under ett gammalt stationshus. Annorlunda och helt rätt!

Ridsport och kvalitetstänk


Kvalitet som håller i längden, ett spännande arbete där miljö får kosta och två avdelningar som flyttar ihop. När Christer Andersson pratar om det som händer på Unibrands damavdelning avtäcks ett brett spektra av kunskaper, material och kunder med olika inriktning.

Christer Andersson, produktchef på Unibrands Damavdelning, har just fått tillökning: Ridavdelningen flyttar in under Damavdelningen och bidrar till ökad bredd. Anledningen till sammanslagningen är att Anna Andersson, tidigare produktchef på Ridsportavdelningen, satsar på sitt eget företag Liv & Kraft med säte i Tollarp, Skåne.

‐ På ridsportsidan arbetar vi med flera stora kunder, säger Christer, och modet handlar givetvis om plagg för manegen, men lika mycket om mode för vägen till och från stallet. Här har vi mycket att erbjuda i kunskapsväg: ridsportplaggen har en unik utformning som skiljer sig från vad som är gångbart inom andra segment, bl.a. för ärmar och plaggens längd.

Unibrands fokus på ytterkläder och regnkläder är ytterligare en styrka, eftersom ridsporten kräver en hel del av kläderna. Unibrands unika kunskap om material, beläggningar och design, tillsammans med möjligheten att arbeta ”från ax till limpa”, gör att hästsportsprodukterna blir högkvalitativa och väl genomarbetade – precis som ridsportens utövare kräver att de ska vara.

‐ På damavdelningen har vi ett brett spann av kunder, både vad gäller omfattningen av vår insats i den textila värdekedjan och utprisläget, säger Christer. En av de mest spännande sakerna just nu är att en av klädjättarna diskuterar med oss och Marbäck Tricot kring en högkvalitativ produktserie med miljövänlig framtoning. Det bästa är att de är beredda att låta en klassisk lågprisprodukt kosta mer – för miljöns skull!

Det tycks också som att arbetet med både BSCI och REACH inte bara ger produkter som är bättre för miljö och tillverkningsförhållanden – utan bättre lönsamhet, dessutom! Det märks på att Christer återfår kunder som lämnat Unibrands för att själva ombesörja produktionen: trots att kunden kan få lägre pris hos de egna fabrikerna, visar det sig att det är lönsammare att anlita Unibrands – helt enkelt för att de inte kan få tag i rätt kompetens och att uppbyggnaden av organisationen kring produktionen blir alltför kostsam.

‐ Det här är en bransch som ofta fastnar vid prislappen på produkten och speciellt i tuffa tider är det lätt att ta det lägsta priset, trots att marginalen i slutänden blir sämre, säger Christer. Det fler och fler upptäcker är dock att i längden är det de som satsar på kvalitet som vinner – det har vi talrika exempel på inte bara från textilbranschen.