Nyheter & Trender

 


Nyheter & Trender


Från Ball Group till Unibrands

Den tredje oktober tillträder Johan Ölander som ny VD efter Jörgen Persson, som tar sig an en annan roll inom koncernen. Johan har lång erfarenhet av ledarskap i textilbranschen och kommer in som VD för Unibrands med ödmjukhet och energi.

Johan Ölander har en gedigen bakgrund som ledare inom textilbranschen: 2001 började han som VD för Bestseller Sverige AB. Vid frånträdet tre år senare hade företaget en omsättning på 800 miljoner, 65 anställda i grossistledet och varumärken som Vero Moda och Jack & Jones.

Hösten 2004 valde Johan att lämna Bestseller och startade istället BallGroup i Sverige åt de danska ägarna. BallGroup är idag både grossist och detaljist med en omsättning på närmare 110 miljoner (2011) och har varumärken som Culture, Pulz, Zizzi, ZJ och Zay, liksom över 250 fristående återförsäljare och 15 Zizzi-butiker.

- Ball Group innebar en utmaning, säger han. Jag såg att de som gjorde kläder i större storlekar hade en ”så kan man inte göra”-attityd och att modekläder till bra priser lyste med sin frånvaro i segmentet. Det fick mig att vilja arbeta med att fylla igen hålet i segmentet och idag är vi en bra bit på väg mot det målet!

Jörgen Persson ringde upp Johan i december och erbjöd honom att titta på möjligheten att arbeta som VD för Unibrands. Valet av Johan som kandidat har varit noga övervägt av ledning och ägare och under processens gång har Johan känt vikten av att hitta precis rätt person att leda Unibrands vidare.

- Unibrands är ett företag som har ett väl sammansvetsat team med hög kompetens. Samtidigt är det bra med förnyelse för att föra processen vidare. Mitt fokus under uppstarten är att sätta mig in i verksamheten på kontoren i Borås och Kina.

Johan ser Unibrands som det ”textila kunskapsföretaget” som genom vara en attraktiv samarbetspartner hjälper kunderna att förverkliga affärsidéer. Oavsett om det gäller design, inköp, produktion, logistik eller distribution så finns kunskapen och resurserna snabbt och lätt tillgängliga hos Unibrands.

- De erfarenheter jag tar med mig till Unibrands ligger primärt inom Försäljning och Marknad, Retail amt Organisation och Ledarskap, säger Johan. Det är viktigt att vi fortsätter att utveckla vår Servicebox och stärker våra kärnvärden för att vi också i framtiden skall vara en självklar samarbetspartner till våra kunder, både befintliga och nya.