Nyheter & Trender

 


Nyheter & Trender


PF Jersey till Unibrandskoncernen

PF Jerseys nya ägare Unibrands satsar på närproducerat och ekologiskt. Under namnet Marbäck Tricot kommer det f.d. Polyconcept-ägda bolaget att fortsätta det stabila arbete som kännetecknat företaget sedan starten 1965.

När produktion i Asien medför successivt ökande priser och allt längre ledtider finns lösningen ofta hemma. För Unibrands handlar dock köpet av Marbäck Tricot (f.d. PF Jersey) inte så mycket om att lägga om sin egen produktion som att investera i framtiden: närproducerat och ekologiskt. Marbäck Tricots genuina miljösortiment och stora produktionskunskap är tillgångar som Unibrandskoncernen ser långsiktiga värden i.

För Unibrands kärnverksamhet innebär köpet inte några större förändringar. Företaget kommer även fortsatt att arbeta främst med produktion i Kina, stora volymer och låga priser, liksom Marbäck Tricot håller kvar sin inriktning mot kvalitet och miljö. Samarbetet företagen emellan kommer i nuläget mestadels att bestå i förmedlande av kundkontakter samt utveckling inom design och försäljning.

Miljö och hög kvalitet
Det som gör Marbäck Tricot intressant är företagets inriktning mot högkvalitativa plagg med tydlig miljöprofil. I den maskinintensiva fabriken i Marbäck använder de sju anställda sin spetskompetens i tillverkningen av bl.a. ekologiska tyger med egenskaper som krympbeständighet och flamskydd. Dessa skeppas sedan till Lettland för sömnad, där de 120 medarbetarna förädlar tygerna till plagg för både arbete, profil, barn och mode.

Marbäck Tricots historia började 1965, då som Jersey Vävnader AB , och företaget kom sedermera att ingå i den svenska Clipper-koncernen, som köptes upp av Polyconcept Investments 1999.
Marbäcksföretaget bytte namn till Polyflame (PF) Jersey och såldes i år eftersom det inte längre passade in i Polyconcepts profil.