Nyheter & Trender

 


Nyheter & Trender


Plagget speglar företaget

Unibrands profilavdelning arbetar både mot grossister och återförsäljare på en marknad som expanderar. Med en gedigen kunskapsbas och med ett skarpt öga för design som går hem breddar produktchef Melinda Hansson och hennes avdelning sortimentet för Unibrands profilkunder.

Profilavdelning på Unibrands är den bredaste sett till spannet mellan produkterna. Dessutom kanske en av de mest kunskapsdigra: det krävs mycket kunskap om både design och produktion för att kunna göra plagg som både ger önskad funktionsgrad och håller måttet utseendemässigt.

- Det är fantastiskt roligt att skapa unika produkter tillsammans med kunderna, säger Melinda. Jag får använda min kunskap till att göra att företagets anställda ger ett bättre intryck när de arbetar på synliga platser. Och känner sig bekväma och välklädda, även när ingen tittar.

Melinda arbetar med två typer av kunder: grossister och återförsäljare. Under hennes fyra år som produktchef har antalet grossistkunder ökat markant.

- När jag började arbetade vi i princip enbart med återförsäljare, säger Melinda. Det vi har visat våra grossistkunder är att det går att ha även mer moderiktiga kläder i lager.

Ett exempel på det är glansiga jackor, som Unibrands idag producerar åt flera kunder. Denna typ av jackor kom in på modemarknaden för två-tre år sedan och då var det ingen som trodde att de någonsin skulle komma att ingå i profilgrossisternas ordinarie lager i flera spännande färger, dessutom.

- Traditionellt handlar profilkläder mycket om svarta kläder och enkla skärningar. Det har dock hänt mycket på de senaste åren: senaste exemplet är ett skogsbolag som köpte en seglarjacka till sina anställda, säger Melinda och tillägger: Norrland kan ibland vara mer moderiktigt än södra Sverige!

Melinda arbetar fortfarande mest med återförsäljare, som beställer åt specifika kunder. Hon beskriver uppdragen som spännande och designmässigt utmanande. Idag är det inte bara en stor, tryckt företagslogotyp på ryggen som gäller:

- Vi hittar kreativa och annorlunda exponeringsytor på plaggen där våra kunder kan sätta sina logotyper. Ett exempel är badges i både textil och gummi, som oftast appliceras utvändigt men även på insidan. Fodret är en annan viktig exponeringsyta, men även tyget i själva plagget: skogsbolaget valde ett subtilt granbarrsmönster till sina röda jackor.

Profilavdelningen arbetar tätt ihop med en av Unibrands designers, ett samarbete som gett många nöjda kunder genom åren. Avdelningens framtid ser Melinda just i de befintliga kunderna:

- Vi arbetar för att alltid ligga steget före och se till att det inte alltid är kunderna som måste kontakta oss. Vi har fantastiska kunder och vi visar dem ständigt att vi har mer kapacitet.